وبلاگ وبلاگ .

وبلاگ

خريد كالسكه نوزاد، شرايط دارد؟

شايد كالسكه كودك را بتوان نماد خريدهاي كودك در نظر گرفت زيرا ميتوان آنرا از ابتداي تولد تا بعد از اينكه كودك به راه ميافتد مورد استفاده قرار داد .

زماني كه خود ما قصد خريد خودرو شخصي داريم موارد بسيار زيادي را درنظر ميگيريم كه عبارتند از قيمت ، راحتي ، زيبايي ، امنيت ، ابعاد ، امكانات و…. شايد در مورد كالسكه بتوان گفت كه تقريباً همين موارد داراي اهميت است زيرا كودك از آن استفاده ميكند و ما نيز مسئول به حركت در آوردن آن ميباشيم.

در اين مقاله قصد داريم نكات مهمي را در خصوص خريد كالسكه اي كه نياز شما و كودكتان را تامين ميكند مطرح كنيم سپس به معرفي انواع كالسكه خواهيم پرداخت.


مواردي كه قبل از خريد كالسكه بايد به آن توجه كرد :
فصلي كه نوزادتان در آن متولد ميشود . مخصوصاً اگر در فصل هاي خيلي گرم يا سرد متولد ميشود شكل كالسكه خيلي مهم ميشود . كالسكه بايد بتواند در شرايط مختلف امكانات محافظت از كودك شما را داشته باشد.
كالسكه بايد براي سنين مختلف قابليت يا ابزار هاي استفاده مناسب داشته باشد . در بدو تولد نوزاد قادر به نشستن نيست ، كالسكه بايد شرايط خوابيدن مناسب را داشته باشد . براي سنين بالاتر كودك بايد بتواند بدون آنكه ليز بخورد راحت بنشيند و ديد خوبي به فضاي بيرون داشته باشد.
 
چرخ هاي كالسكه بايد مناسب محل زندگي شما باشد . معمولاً كالسكه هايي كه چرخ هاي بزرگ دارند براي اكثر مناطق مناسب ميباشند و به راحتي ميتوانند از موانع خيابان عبور كنند .
قابليت اهرم كردن. اگر كالسكه قابليت اهرم كردن داشته باشد ميتوانيد بدون كمك  ديگران از جوبهاي كوچك و موانع كم ارتفاع ، كالسكه را عبور دهيد.
 
تا شدن كالسكه بسيار مهم ميباشد . اگر كالسكه اي به راحتي تا شود به شما اين امكان را ميدهد تا كمتر از كودك خود غافل شويد. معمولاً زماني كه كودك را از كالسكه پياده ميكنيد ، به خاطر اين جابجايي كودك شروع به بهانه گيري ميكند و اگر تا كردن كالسكه بخواهد با زحمت همراه شود ممكن است شما را عصبي كند. كاسكه بعد از تا شدن بايد مناسب فضاهايي شود كه قرار است آنر در آنجا نگاه داريد مثل صندق عقب ماشين. حتماً قبل از پرداخت پول كالسكه چند بار خودتان و همسرتان اقدام به باز و بسته كردن كالسكه كنيد.
 
آيا كمربند محافظ كودك را از پنج نقطه مهار ميكند؟ كمربندها علاوه بر داشتن پوشش نرم كه روي بدن قرار ميگيرد بايد از طرف هر دو شانه ، دو طرف كمر و بين پاي كودك عبور و آنرا مهار كند.
كالسكه شما چند حالت خوابيدن دارد؟ دارا بودن حالتهاي مختلف اين امكان را فراهم ميكند كه بتوانيد از كالسكه در حالت هاي مختلف و سنسن مختلف به نحو احسن استفاده كنيد.
ترمز هاي كالسكه قابل اطمينان است؟ از عملكر ترمز ها و راحتي استفاده از آن مطمئن شويد.
آيا ارتفاع دسگيره اي كالسكه قابل تنظيم است؟ مخصوصاً اگر پدر و مادر قدشان با هم اختلاف دارد اين موضوع بسيار مهم است. هنگام به حركت درآوردن كالسكه كمر نبايد خم شود ، ضمناً دست ها هم نبايد زياد جمع شود. ارتفاع نا مناسب دسته ها سبب خستگي در استفاده از كالسكه و عوارض فيزيكي خواهد شد.
 
دارا بودن سبد خريد در كالسكه ها خيلي مهم است ولي بايد دقت داشته باشيد كه اين سبد نه آنقدر كوچك باشد كه قابل استفاده نباشد و نه  آنقدر بزرگ كه عملكرد كالسكه را مختل كند.
آيا كاسكه قسمتي را براي قرار دادن ليوان و شيشه شير دارد؟ اين قسمت براي دسترسي فوري به آب و شير كودك لازم است.
كالسكه چقدر وزن دارد؟ وزن كالسكه هر چه سبكتر باشد حمل آن راحت تر است. البته دقت كنيد كه جنس سبك ، در صورتيكه مقاوم نباشد در آينده مشكل ساز خواهد شد.
هدايت كردن كالسكه راحت است؟ طراحي دقيق و مهندسي باعث ميشود بتوانيد كالسكه را به خوبي هدايت كنيد و انرزي كمتري براي حركت آن صرف كنيد.

بيشتر بخوانيد : بهترين مارك كالسكه خارجي 
 
آيا چرخهاي عقب و جلو ميگردد؟  گردش چرخ هاي عقب و كمك ميكند راحت تر بتوانيد به طرفين چرخش كنيد. برخي از كالسكه ها اين امكان را دارند كه بتوانيد براي مسير هاي طولاني و مستقيم چرخها را به سمت مستقيم قفل كنيد.
جنس تشك كاسكه هم بايد نرم و راحت باشد و هم اينكه امكان تميز كردن را دارا باشد. كالسكه هايي كه تشك آنها قابل باز و بسته شدن هستند اين امكان را فراهم ميكنند كه بتوان آنها را به خوبي نظافت كرد

منبع : ني ني بان 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۴:۱۷ توسط:سعيد موضوع:

خريد سيسموني نوزاد، چه چيزهايي لازم است؟

تبريكات ما را براي آمدن كوچولويي كه قرار است به زودي به جمع خانواده‌تان اضافه شود بپذيريد. آيا نگران‌ايد كه مبادا براي آمدنش آمادگي كافي را نداشته باشيد؟ آيا مطمئن نيستيد به قدر كافي لباس خريده‌ايد؟ يا اينكه چيزي از قلم نينداخته‌ايد؟ شايد هم كوچولو نوه‌تان است و نگرانيد سيسموني نوزادتان كامل نباشد؟ هيچ جاي نگراني نيست. چون در اين نوشته تمام نكاتي را كه بايد در خريد سيسموني نوزاد در نظر بگيريد برايتان فهرست كرده‌ايم.

كودك به چه چيزهايي ممكن است نياز داشته باشد؟
پوشاك نوزادي:
مسلم است كه اولين چيزي كه كودك نياز دارد لباس است. چون نوزاد در هفته‌هاي اول روز به روز و در چند ماه بعدي هفته به هفته بزرگ مي‌شود، معمولاً مهم‌ترين و بزرگترين بخش سيسموني نوزاد شما لباس است كه بايد در سايز‌هاي مختلف و براي مصارف مختلف، گرم ماندن، لباس بيرون، لباس مناسب خواب، محافظت در برابر نور آفتاب يا خراشيدن صورت و …. تهيه شود.
سرويس خواب:
بخش ضروري ديگري كه بايد پيش از تولد نوزاد تهيه شده باشد رختخواب اوست كه مي‌تواند به صورت سرويس تختخواب يا حتي لحاف و تشك سنتي باشد. پتو و پوشش‌هاي مورد نياز هنگام جابه‌جايي كودك را هم نبايد از ياد برد، به خصوص اگر نوزادتان قرار است در فصل‌هاي سرد متولد شود.

بيشتر بخوانيد : راهنماي خريد ني ني لاي لاي 

لوازم شستشو در حمام كودك:
در ماه‌هاي اول به دليل كوچكي بدن و دشواري كار لازم است كودك را در تشت حمام كنيد. در عين حال، بايد هنگام خريد سيسموني نوزاد توجه داشته باشيد كه كودكتان حدود دو تا سه سال به تعويض نياز خواهد داشت. اين يعني بايد ميز تعويض را براي داخل خانه و زيرانداز مناسب را براي خارج از خانه در نظر بگيريد. اگر هنگام خريد سيسموني نگاهي بلندمدت داريد مي‌توانيد صندلي دستشويي كودك را هم در همين زمان تهيه كنيد. لازم به ذكر است براي منزل خريد ميز تعويض نوزاد يا همان تشك تعويض اجباري نيست و مي توان از زير انداز هاي پارچه اي با لايه ضد آب نيز استفاده كرد, همچنين مي توانيد به صورت دست دوز با پارچه اي از جنس ست خواب فرزندتان زير انداز بدوزيد.
كهنه‌شوي:
تعداد دفعاتي كه لازم است لباس‌ كودك شسته شود بسيار بيشتر از لباس‌هاي بزرگسالان و حجم لباس‌ها كمتر است (به خصوص اگر قصد داريد از كهنه استفاده كنيد). به علاوه، نمي‌توانيد از همان مواد شوينده كه براي لباس‌هاي ديگر اعضاء خانواده استفاده مي‌كنيد براي كودك استفاده كنيد. بنابراين، تهيه كهنه‌شوي در سيسموني نوزاد مي‌تواند انتخابي مناسب باشد.

بيشتر بخوانيد : راهنماي خريد ميني واش 

پوشك:
براي خريد پوشك نوزادي تنها يك يا دو بسته سايز يك كفايت مي كند, زيرا ممكن است كودك شما به پوشك حساسيت بدهد و يا سريعا سايز پوشك براي او تغيير كند.
دستمال خشك كن :
مادراني كه از پوشك براي فرزند خود استفاده مي كنند, به هنگام شستشو كودك بعد از تعويض پوشك آن ها لازم است از پازچه اي براي خشك كردن پاي فرزند كوچكشان استفاده كنند كه امروزه به پارچه هاي خشك كن معروف هستند و در پك هاي ۴ عددي در ابعاد مختلف در بازار براي سيسموني نوزاد عرضه مي گردد . تهيه دستمال خشك كن در سيسموني ضروري نيست و بسته به انتخاب والدين مي توان آن را تهيه كرد.
لوازم غذاخوري:
مسلماً كودك نمي‌تواند، چه از نظر بهداشتي و چه عملي، از همان ظروفي استفاده كند كه بزرگتر‌ها استفاده مي‌كنند. بنابراين، هنگام خريد سيسموني نوزاد بايد ظروف لازم براي تغذيه كودك را تهيه كنيد . لوازم غذاخوري به دو دسته تقسيم مي شود: لوازم غذاخوري با شير مادر شامل(نظير شيردوش, قنداق خوري,انباره شيرخشك, فلاسك, شيشه شير كوچك و پستانك و…)مي باشد, كه در سيسموني تهيه تمامي اين موارد تماما به مادر بستگي دارد و مي توان تهيه نكرد و بعد از به دنيا آمدن نوزاد در صورت نياز آن ها را تهيه كرد . ظروف غذاخوري بعد از ۶ ماهگي نيز شامل (ست قابلمه, ليوان آموزشي,قاشق, چنگال, بشقاب, پيشبندو…) مي باشد كه اين موارد را نيز هم مي توان براي سيسموني تهيه كرد هم مي توان در زماني كه كودك به سن ۶ ماهگي رسيد پس از كسب اطلاعات در مورد رفتار و سليقه كودك اين لوازم را تهيه كرد .
لوازم آرام‌كردن و جابه‌جايي:
«حركت» در چند سال نخست براي كودك مسئله مهمي است. هم او را سرگرم مي‌كند، هم به او آرامش مي‌دهد، و هم چيزي است كه پدر و مادر بايد براي آن برنامه‌ داشته باشند. وسايل آرام‌كردن يا خواباندن، مثل ني‌ ني لاي لاي، كرير يا آغوشي براي زماني كه مي‌خواهيد با فرزند خود از خانه خارج شويد، اسباب‌بازي‌هاي حركتي مثل راكر، صندلي اتومبيل كودك، و كالسكه هم مواردي هستند كه هنگام خريد سيسموني نوازد مي‌توانيد در نظر داشته باشيد.
كمد و گنجه:
بچه ها چندين برابر بزرگتر‌ها «چيز ميز» دارند!‌ از لباس و اسباب‌بازي گرفته تا پوشك و ظروف غذايي و غيره. اين مسئله را در خريد سيسموني در نظر داشته باشيد و به قدر كافي فضاي ذخيره‌سازي تهيه كنيد.
اسباب‌بازي:
اگرچه كودك در هفته‌هاي اول بيشتر مي‌خوابد، اما پس از آن دائم به چيزي نياز دارد كه توجهش را جلب كند. شما نمي‌توانيد دائم در كنار او باشيد، پس بهتر است وسايلي تهيه كنيد كه سرگرمش كنند. در واقع اسباب‌بازي‌هايي كه در سيسموني نوزاد تهيه مي‌شوند بيشتر براي مادرند تا كودك!
مانيتور كودك:
در سا‌ل‌هاي اخير، وسايل مختلفي براي آنكه پدر و مادر را از حضور دائمي كنار كودك معاف كنند به وجود آمده. برخي خانواده‌ها تمايل دارند اين وسايل را در خريد سيسموني تهيه كنند.

كدام اقلام در سيسموني نوزاد ضروري هستند؟
در تعيين اقلام ضروري سيسموني نوزاد، بازه زماني كه براي آن خريد مي‌كنيد اهميت زيادي دارد. خانواده‌هاي ايراني، به خصوص اگر خريد سيسموني را براي نوه اولشان انجام دهند، تمايل دارند تا نيازهاي چند سال اول كودك را در نظر بگيرند. اما واقعيت اين است كه بهتر است تنها به سال اول فكر كنيد و نيازهاي بعدي را بعداً تهيه نماييد.
با اين نگاه، مشخصاً به چيزهايي مانند صندلي دستشويي (كه معمولاً بعد از دو تا سه سالگي استفاده مي‌شود) يا راكر (كه مناسب كودكان دو سال به بالاست) نياز نخواهيد داشت. همچنين، ممكن است بتوانيد به جاي تشت مخصوص حمام كودك از يك تشت معمولي استفاده كنيد. ميز تعويض هم ضروري نيست و همان زيرانداز با آستر پلاستيكي مي‌تواند به شما كمك كند. اگر منزل بزرگي نداريد يا مادر خانه‌داري هستيد كه مي‌توانيد دائم كنار كودك باشيد خريد مانيتور كودك هم ضرورت چنداني نخواهد داشت. نكته مهم اين است كه در مورد وسايل غيرضروري هم مي‌توانيد كلاً از خريد آنها صرفه‌نظر كنيد و هم مي‌توانيد به راحتي و با لحاظ نكات بهداشتي وسايل دست دوم تهيه كنيد.
اما لباس، وسايل خواب، وسايل جابه‌جايي (به خصوص اگر اهل سفر هستيد)، وسايل تغذيه و … اهميت دارند.

چه نكاتي را هنگام خريد سيسموني نوزاد در نظر بگيريم؟
پوشاك: خانواده‌هاي ايراني معمولاً براي يك سال فرزندشان در سيسموني لباس تهيه مي‌كنند. اما رسم ديگر ما ايراني‌ها هديه به نوزاد است و مطمئناً در ميان اين هدايا لباس‌هاي زيادي هم دريافت خواهيد كرد كه معمولاً لباس‌هاي بيرون يا به اصطلاح «لباس مهماني» هستند. بنابراين، هنگام تهيه لباس در سيسموني نوزاد بيشتر به نيازهاي خانگي او فكر كنيد. نكته ديگري كه هنگام خريد سيسموني نوزاد بايد در نظر بگيريد اين است كه فرزند شما در چند هفته اول روز به روز و در يك سال اول هفته به هفته رشد مي‌كند. بنابراين، اگر بيش از اندازه خريد كنيد بسياري از لباس‌ها بلااستفاده خواهد ماند. در اين ميان به فصل تولدش هم توجه كنيد. پيشنهاد ما خريد موارد زير است:
- ۷ تا ۱۰عدد زير پيراهني (هم آستين بلند هم آستين كوتاه) در سه سايز
- ۸ سرهمي رويي در دو سايز (بهتر است زيپي يا دكمه‌دار باشد)
- ۵ عدد شلوار و بلوز جدا
- ۲ عدد كلاه نوزاد. اگر فرزندانتان قرار است در تابستان متولد شود يك كلاه لبه‌دار هم براي جلوگيري از تابش آفتاب در چشمش تهيه كنيد
- ۲ جفت دستكش پارچه‌اي و ۳ جفت جوراب
- ۲ ژاكت يا لباس گرم براي فصل سرد
- ۴ دست لباس بيرون يا مهماني
- ۲ تا ۴ پيشبند و حوله مناسب براي آروغ‌گيري
- كيف وسايل نوزاد (دايپر بگ)
- مواد شوينده مناسب براي لباس‌هاي كودك
توجه كنيد كه، به خصوص براي لباس‌هاي رويي، بهتر است يك يا دو سايز بزرگتر خريد كنيد. نگران نباشيد، كودكتان به سرعت اختلاف سايز را از بين خواهد برد. در مورد لباس‌هاي زير هم بهتر است كمتر از لباس‌هايي كه جورابي هستند (انتهاي پاچه جوراب دارد) استفاده كنيد تا بتوانيد چند روزي بيشتر آنها را به كودك بپوشانيد.
سرويس خواب:
پتويي كه هنگام خريد سيسموني تهيه مي‌كنيد بايد انقدر بزرگ باشد كه بتوانيد آن را دور كودك بپيچانيد. در سيسموني نوزادتان ۲ پتوي بزرگ و چند پتوي مناسب براي قنداق، به خصوص قنداقي بغلي (براي حمل كودك به خارج از منزل) قرار دهيد. در تهيه تشك نوزاد هم محافظ تشك (براي مواقعي كه ممكن است پس بدهد) فراموش نشود.
لوازم شستشو نوزاد:
اگر نمي‌خواهيد ميز تعويض كودك تهيه كنيد، حداقل به دو زيرانداز با آستر پلاستيكي نياز خواهيد داشت. يكي از تصميمات مهمي كه مادر بايد پيش از تولد نوزاد بگيرد اين است كه آيا مي‌خواهد از پوشك يكبار مصرف استفاده كند يا كهنه و شورت لاستيكي. بسته به تصميمي كه مي‌گيريد، بايد مصرف يك هفته تا يك ماه نوزادتان را در سيسموني نوزاد بگنجانيد.
شامپو بچه، لوسيون بدن بچه، پودر بچه، پماد التيام‌بخش، حوله كلاه‌دار مخصوص حمام، ليف‌ نرم، قيچي مخصوص كوتاه‌كردن ناخن بچه، گوش‌پاك‌كن، و دستمال مرطوب هم جزو وسايل بهداشتي ضروري هستند كه بايد در خريد سيسموني نوازد در نظر بگيريد.
لوازم تغذيه نوزاد:
اگر مي‌خواهيد خودتان به كودك شير بدهيد بايد مواردي مانند پمپ شيردوش، ظروف مناسب براي نگهداري شير مادر، لباس زير مناسب شيردهي براي مادر، بالش مناسب براي شيردهي، و پد محافظ سينه را در خريد سيسموني نوزاد لحاظ كنيد. در غير اينصورت، شيشه شير مناسب با اندازه‌هاي مختلف جهت شش ماه اول تهيه كنيد. اگر به استريل كردن شيشه شير ها مي انديشيد مي توانيد بعد از بدنيا آمدن فرزندتان از استريل كننده هاي موجود در بازار كه مخصوص استريل شيشه شير هستند استفاده بفرماييد, همچنين هم مي توانيد براي شيشه شير ها از برس مخصوص شيشه شور تهيه بفرماييد هم مي توانيد تنها به خريد اسفنجي نرم براي شستشو شيشه شير و لوازم شيرخوري فرزند دلبندتان اكتفا كنيد.
كمد و گنجه:
كمد كودك را مي‌توانيد به گونه‌اي انتخاب كنيد كه تمام سال‌هاي كودكي از آن استفاده كند. اما توجه كنيد كه در ماه‌هاي اول به جداسازي وسايل بسيار نياز خواهيد داشت. پس كمد بايد كشوهاي زيادي داشته باشد. راه‌ حل ديگر اين است كه به جاي كمد از ظروف پلاستيكي بزرگ براي اسباب‌بازي‌ها يا سبدهاي چوبي براي لباس‌ها (به خصوص لباس‌هاي چرك) استفاده كنيد.
اسباب‌بازي:
اسباب‌بازي با سن كودك ارتباط دارد. بنابراين، در سيسموني نوزاد فقط اسباب‌بازي‌هايي با رنگ روشن و پر سر و صدا، كه مناسب كودك زير يك سال است، يا كتاب‌هاي پر تصوير قرار دهيد و خريد مابقي اسباب بازي ها را به ماه هاي بعد از به دنيا آمدن فرزندتان, بعد از كسب اطلاعات در مورد رفتار و سليقه او نسبت به واكنش به اسباب بازي هاي مختلف تهيه بفرماييد .

چه وسايلي را در سيسموني نوزاد دست دوم بخريم؟
شايد در نگاه ايراني‌ها خريد وسايل دست دوم زياد خوشايند نباشد، اما واقعيت اين است كه بسياري از وسايل كودك براي مدت كوتاهي مصرف دارند، در حالي كه در اين مدت نه خراب مي‌شوند و نه از لحاظ بهداشتي مشكلي پيدا مي‌كنند. مثلاً ميني واش كه ممكن است خريد نوي آن از لحاظ اقتصادي چندان مقرون به‌صرفه نباشد. تختخواب، مانيتور كودك، صندلي خودرو، كالسكه، كرير، ميز تعويض، اسباب‌بازي‌هاي كه كودك نمي‌تواند در دهانش بگذارد (مثل روروك يا راكر)، و ظروف پلاستيكي يا سبدهاي چوبي براي اسباب‌بازي يا لباس‌هاي چرك هم از جمله اقلامي هستند كه مي‌توانيد به راحتي و بدون نگراني‌هاي بهداشتي به صورت دست دوم تهيه كنيد.


منبع : ني ني بان 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۶:۵۹ توسط:سعيد موضوع: