وبلاگ وبلاگ .

وبلاگ

جامپر كودك چيست؟

 

در بازار لوازم و اسباب‌بازي‌هاي كودكان، تنوع بسيار زيادي وجود دارد و در اين بين، جامپر كودك هم يكي از اين لوازم سرگرم‌كننده است. كودكان و نوزادان به كمك جامپر سرگرم مي‌شوند، تاب مي‌خورند و به بالا و پايين حركت مي‌كنند. اين وسيله مي‌تواند كودك را براي مدت كوتاهي مشغول و سرگرم نگه دارد.

جامپر كودك يك وسيله بازي براي كودكان و نوزادان است كه به كمك آن مي‌توان كودك را براي مدتي مشغول و سرگرم نگه داشت.
شايد شما هم به فكر تهيه اين جامپر هستيد تا براي مدتي كودك خود را سرگرم نگه داريد و استراحت كوتاهي داشته باشيد. اما چقدر از توصيه‌هاي ايمني در رابطه با اين جامپر اطلاع داريد؟‌ آيا از مزايا و معايب استفاده از آن چيزي مي‌دانيد؟

كاربرد جامپر كودك چيست؟

جامپر كودك داراي يك صندلي نرم معلق است كه كودك روي آن مي‌نشيند و مي‌تواند با با فشار دادن انگشتان پاي خود روي زمين، تكان بخورد. صندلي به كمك كش‌هاي لاستيكي محكمي به چهارچوب درب متصل مي‌شود و امكان تاب‌خوردن را براي كودك فراهم مي‌كند.

برخي از انواع اين جامپرها به اسباب‌بازي‌هاي كوچك مختلف، پخش صوت و... مجهز هستند كه از جنبه‌هاي مختلفي به رشد كودك كمك خواهند كرد.
از طرفي براي مدت كوتاهي اين امكان را در اختيار والدين قرار مي‌دهد تا استراحتي داشته باشند. اما استفاده از اين جامپر نياز به رعايت نكات و در نظر گرفتن مسائلي است كه در ادامه به هريك از آن‌ها مي‌پردازيم.

جامپر كودك داراي يك صندلي نرم معلق است كه كودك روي آن مي‌نشيند و مي‌تواند با با فشار دادن انگشتان پاي خود روي زمين، تكان بخورد.

توجه داشته باشيد كه كودك براي مدت طولاني داخل جامپر قرار نگيرد و تنها براي مدت كوتاه جهت سرگرم كردن او مورد استفاده قرار بگيرد.

انواع جامپر كودك كدام است؟

جامپر كودك به طور كلي به سه نوع تقسيم‌بندي مي‌شود:

  • نوعي از جامپر كه شامل يك صندلي و كش‌هاي محكمي مي‌شود كه به چهارچوب درب متصل مي‌شوند.
  • نوعي از جامپر كه در آن يك صندلي به صورت معلق روي يك فنر قرار گرفته، معمولا با پارچه پوشانده مي‌شود و دورتادور آن با اسباب‌بازي احاطه شده است.
  • جامپرهايي با قاب ساكن كه نسبت به جامپر نوع اول ايمن‌تر هستند.

كودكان در چه سني مي توانند از جامپر استفاده كنند؟

تا زماني كه ثبات گردن و كنترل سر ايجاد نشده باشد، نوزادان را نبايد در جامپر قرار داد. اكثر نوزادان در سن پنج تا شش ماهگي كنترل كامل سر را به دست مي آورند، بنابراين استفاده از جامپر در شش ماهگي كودك ايمن است.

وقتي بچه‌ها مي‌توانند به تنهايي بنشينند يا به حداكثر وزن توصيه‌شده براي استفاده از جامپر كه معمولاً ۱۱ كيلو است برسند، ديگر نبايد آن‌ها را در جامپر قرار داد.

كودك چقدر مي‌تواند در جامپر بماند؟

متخصصان پيشنهاد مي‌كنند كه نوزادان نبايد بيش از ۲۰ تا ۱۵ دقيقه و بيش از دو مرتبه در روز داخل جامپر قرار بگيرند. صندلي جامپر باسن نوزاد را در وضعيتي نگه مي‌دارد كه مي‌تواند بر رشد طبيعي لگن او تأثير بگذارد.

مطالعات نشان مي‌دهد راه‌رفتن در نوزاداني كه به طور منظم بيش از ۱۵ دقيقه در جامپر قرار مي‌گيرند، به تأخير مي‌افتد.

مطالعات نشان مي‌دهد راه‌رفتن در نوزاداني كه به طور منظم بيش از ۱۵ دقيقه در جامپر قرار مي‌گيرند، به تأخير مي‌افتد.

كودكان نياز به كشف دنياي خود به صورت طبيعي دارند. بنابراين اين فرصت را بايد تا حد ممكن و تحت نظارت، در اختيار آن‌ها قرار داد.

استفاده از جامپر چه مزايايي براي كودك دارد؟

هر والديني براي انجام كارهاي روزمره يا استراحت، به زمان احتياج دارند و جامپر كودك راهي عالي براي سرگرم كردن كودكان هستند. اكثر نوزادان از پرش در يك جامپر لذت مي‌برند و اين وسيله دقيقا همان جايي است كه مي‌توان براي چند دقيقه نوزاد را ترك كرد اما هرگز فراموش نكنيد كه اعتدال را در اين موضوع رعايت كنيد.

خريد اسباب بازي كودك در فروشگاه آنلاين 

بيشتر بخوانيد : آموزش غذا خوردن صحيح كودك

 

آيا جامپرها براي نوزادان مضر هستند؟

جامپرها براي مدت كوتاهي (۲۰-۱۵ دقيقه، دو بار در روز) براي كودك بسيار سرگرم‌كننده هستند اما در صورت استفاده طولاني مدت يا مكرر، براي رشد طبيعي اسكلتي و عضلاني كودك خوب نيستند. عدم تعادل در رشد ماهيچه‌ها مي‌تواند منجر به مشكلات بعدي در رشد او شود. خطرات استفاده از جامپر كودك شامل موارد زير است:

صندلي‌ جامپر باسن نوزاد را در موقعيتي قرار مي‌دهد كه باعث ايجاد فشار مي‌شود و ممكن است منجر به اختلالات تكاملي مفصل ران، مانند ديسپلازي مفصل ران يا دررفتگي شود.

نحوه نشستن نوزادان در يك جامپر موجب مي‌شود كه آن‌ها بيشتر به جلو متمايل شده و روي انگشتان پاي خود بايستند. اين موقعيت منجر به سفت‌شدن عضلات ساق پا مي‌شود، در حالي كه ماهيچه‌هاي گلوتئوس به اندازه كافي قوي نيستند و بعداً مي‌تواند منجر به راه‌رفتن كودك روي انگشتان پا شود.

آسيب به سر شايع‌ترين صدمه‌اي است كه ممكن است در مورد استفاده از جامپرها ايجاد شود. خطرات احتمالي آسيب عبارتند از:

  • نوزاد به چارچوب در مي‌خورد، انگشتانش را فشار مي‌دهد يا به پشت خم مي‌شود و مي‌افتد.
  • خرابي مكانيكي دستگاه
  • يك خواهر يا برادر بزرگتر كه مشغول بازي است و به طور تصادفي جامپر را هل مي‌دهد.

بهترين جايگزين براي جامپر كودك چيست؟

يك نقطه فعاليت ثابت ممكن است جايگزين مناسبي براي جامپر باشد. بهترين جايگزين اين است كه به كودك اجازه دهيد روي زمين بازي كند. درازكشيدن به پهلو و شكم به نوزادان كمك مي‌كند تا به طور طبيعي رشد كنند و همچنين به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا محيط اطراف خود را كشف كرده و آگاهي خود را از فضاي اطرافشان توسعه دهند.

مزاياي بازي روي زمين شامل موارد زير است:

  • به قوي شدن ماهيچه‌هاي گردن و پشت نوزاد كمك مي‌كند.
  • هيچ‌گونه فشار غيرطبيعي روي باسن وجود ندارد.
  • نوزاد قدرت پاي مورد نياز براي ايستادن و راه‌رفتن را به دست مي‌آورد.
  • نوزاد به احتمال زياد زودتر مي خزد و راه مي‌رود.

كلام آخر
استفاده از جامپر براي كودك مي‌تواند براي لحظاتي او را سرگرم كند و به شما اين فرصت را بدهد تا لحظاتي را استراحت كنيد. اما فراموش نكنيد كه استفاده از اين وسيله درست همانند ساير لوازم كودكان و نوزادان، احتياج به رعايت كردن نكات ايمني و مراقبتي به هنگام استفاده است كه بسيار مهم است تا نسبت به آن‌ها آگاهي داشته باشيد.

 

منبع : ني ني بان 

 

 

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۲:۰۶ توسط:سعيد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :